Košík 0 CZK 0 Do dopravy zdarma zbýva 9999,- Kč

URTA HY aneb testování a první dojmy

Datum: 21.8. 2023

Není tomu tak dávno, co jsme měli možnost si v italských Dolomitech vyzkoušet nově představený model celoodpruženého kola s názvem URTA HYBRID.


Už samotný název napovídá, že se jedná o tzv. kolo s dopomocí. Nemůžeme zde však tvrdit, že se jedná a čistokrevný e-bike. Kolo dosahuje ve své nejvyšší specifikaci váhy těsně pod 16 kg, což z něj dělá skvěle ovladatelný a hravý bike i bez toho, aniž by na něm svítila kontrolka režimu asistence.


Geometrie a "podvozek"


Samotný základ kola tkví v závodním XC stroji URTA SLR, který byl představen koncem roku 2021 a za svou krátkou existenci dokázal posbírat mnoho velkých úspěchů na světové scéně. Výrobce však koncept kola upravil a přepracoval ho tak, aby bike splňoval veškeré aspekty stylu "downcountry" - tedy vyšší zdvihy, trailovější naladění, ale stále dostatek tuhosti a efektivnosti kola jako celku. Kolo tedy disponuje zdvihy 120 mm, což je skvělý kompromis. Posed na kole není díky vyššímu stacku příliš agresivní a 66,7° hlavového úhlu dodá zásadním způsobem na jistotě při jízdě z kopce. Kolo se chovalo výborně při výjezdu nahoru, no ještě lépe směrem dolů. Velkým bonusem je teleskopická sedlovka KS Ragei, která přichází v základní výbavě u všech specifikací.



Pohon


O pohon se zde stará revoluční novinka s názvem FAZUA Ride 60. Obrovskou devízou tohoto pohonu je váha, která celkem činí pouhých 4,2 kg a nabízí kroutící moment 60 Nm a základní kapacitu baterie 430 Wh. Baterie je plně integrovaná v rámu, design kola tak zůstává krásně čistý. Pohon je ovládán z řídítek pomocí tzv. FAZUA RING CONTROL, tedy kroužku s drobnou páčkou, kterou snadno zmáčknete směrem dolů a změníte tak režim dopomoci. Toto řešení nápaditě připomíná ovládání některých teleskopických sedlovek. Je to velmi chytré řešení, protože není potřeba nikde složitě nahmatávat tlačítko a můžete se tak plně soustředit na jízdu. Stav baterie a režim dopomoci pak můžete sledovat na jednoduchém LED displeji, který se nachází na horní rámové trubce. Režimy dopomoci mají tři fáze, výrobce pro ně má dokonce své vlastní názvy.



Zelený (Breeze)


Jedná se o základní režim, který svou intenzitou připomíná jízdu "po větru", důležité říct, že vítr rozhodně není slabý. Člověk s dobrou fyzickou výkonností by si s tímto režime hravě vystačil. Dopomoc je velmi jemná, při jízdě do kopce skoro ani nejde cítit, avšak člověk je nahoře tak rychle ...


Modrá (River)


Tento režim nabízí úplně jiný styl dopomoci. Systém pečlivě sleduje sílu vašeho šlapání, a čím šlapete více, tím více vám dávkuje asistenci. Prudké kamenité výjezdy, na které byste si normálně netroufli, najednou nejsou překážkou. Člověk je až udivený, jaké výjezdy je díky této dopomoci schopen zdolat. Nemáte-li dostatek stability a techniky v náročných výjezdech, nemusíte zoufat, ono to jde s režimem "River" tak nějak samo. Síla dávkování však i nadále zůstává velmi plynulá, bez jakýchkoliv "kopanců".


Fialový (Rocket)


K tomuto režimu není třeba mnoho slov, zkrátka je to síla. Režim dle mého názoru ani není třeba využívat, ledaže chcete překonat opravdu náročnou překážku nebo zdolat až nesmyslně prudký výjezd. Pocit je podobný jako při jízdě na motorce.



Celkové dojmy


Je nutno podotknout, že se jednalo o krátký test, který netrval déle něž pár hodin. I přesto jsme dokázali získat slušné povědomí o jízdních vlastnostech kola a hlavně pohonu. Kolo jsme měli k dispozici v té nejvyšší výbavě, takže jsme si mohli vychutnat to nejlepší při nejnižší možné hmotnosti. Na rovinatých asfaltových přejezdech se dalo bez problému šlapat bez jakékoliv asistence, kolo je tuhé, nijak se nehoupe a přenos síly je efektivní. Samozřejmě, ten pocit není stejný jako u 10ti kilogramového XC kola, ale to ani není cílem. V kopcích převažovalo využívání zeleného módu asistence Breeze. Díky němu bylo snadné vyjet všechny kopce ve svižném tempu, ale ne však úplně zadarmo, člověk si "máknul", ale ne o nic víc, jako kdyby jel svižně po rovinaté cestě na silničním kolem. Zelený mód je zároveň udržitelný, ukazatel baterie v podstatě neklesal. Modrý mód River nás dostal přes všechna prudká kamenitá stoupání (ano, jeli jsme některé traily do protisměru). Směrem dolů to pak bylo čisté potěšení. Kolo bylo přesné, dobře čitelné a zdvihy byly ke zvolenému terénu dostačující. Náročnost trailů nebyla nijak obrovská, ale pár úseků za to stálo. Jedinou nevýhodou byla absence bezdušových plášťů, která do jisté míry limitovala jízdní vlastnosti a potenciál kola.



Závěrem


Wilier URTA HYBRID je pro každého nadšence, který miluje ježdění v terénu a chce se dostat ještě dál, než s běžným kolem. Kolo vás díky skvěle dávkující asistenci dostane rychle nahoru, a dobře navržený "podvozek" zase rychle dolů. Díky skvělé hmotnosti si kolo zachovává hravost, ovladatelnost a zásadním způsobem se tak odlišuje od klasických více než 20 kg vážicích e-biků.